Verbetervoorstel schoolfietsroutes Boterdorpseweg

05-11-2014 Stand van zaken

Er is inmiddels veel gebeurd. Nabij de Abe Bonnemastraat is een voetgangers/fietsoversteek aangelegd over Randweg-West. Schoolkinderen kunnen nu gemakkelijker via het tunneltje van de Zijde fietsen. Dit tunneltje is bovendien in de prijzen gevallen van de Nuon-fietstunnelopknapactie, waardoor de enge grauwe tunnel zal worden geschilderd en beter worden verlicht.

In 2015 zal aan de kant van de Wilderszijde een fietspad worden aangelegd vanaf de fietstunnel halverwege de Boterdorpseweg richting scholen. Ook komt er een fietspad door de Wilderszijde vanaf de Schiebroekseweg richting gemeentehuis.

*******

15-10-2012 Verbeteringsvoorstel schoolfietsroutes Boterdorpseweg

De afgelopen jaren is er veel te doen geweest over de fietsroutes naar de scholen aan de Boterdorpseweg en de Zijde. Het begon in het najaar van 2012. Onze oud-voorzitter ontving een berichtje dat er ’s ochtends autofiles ontstaan bij de rotondes veroorzaakt door de schoolgaande jeugd. Ook zouden er regelmatig ongelukken gebeuren. Wij zijn er gaan kijken en inderdaad tijdens de ochtendspits zo rond 8:30 uur werden auto’s opgehouden door overstekende kinderen. Sommige gehaaste automobilisten poogden zich door de stoet heen te dringen met alle gevaren van dien. Let wel, de fietsers hebben op de rotondes voorrang en doen niets verkeerd!

Toch moest er wat aan de situatie worden gedaan. De Fietsersbond heeft in samenspraak met de schooldirecteuren een brief met verbetervoorstellen opgesteld en die op 15-10-2012 naar B&W en de raad gestuurd.

Grofweg komen de voorstellen hierop neer:

1. trek de noodweg langs de HSL vanaf de Wildersekade naar de Zijde door.

2. maak de fietsoversteek over de Boterdorpseweg op de rotonde Randweg-West enkelzijdig of beter nog haal hem weg.

3. verbeter de toevoerpaden naar tunnel De Zijde en zorg voor goede verlichting in de tunnel en pimp ‘m op.

4. leg een (nood)fietspad aan op de bouwweg van het braakliggende terrein op de Wilderszijde en stel de fietstunnel halverwege de Boterdorpseweg open.

5. leg een fietspad op de Wilderszijde aan vanaf de fietstunnel naar Wolfert Pro.

6. verwijs brommers naar de rijbaan. (Dat is inmiddels gebeurt.)

Tijdens de vergadering van de commissie Ruimte op 06-02-2013 hebben de schooldirecteuren ingesproken met de nadruk op de veiligheid van de fietsroutes en de Fietsersbond lichtte de verbetervoorstellen toe. De VVD-fractie voegde hieraan een verbetervoorstel toe met het versneld aanleggen van een voet/fietspad op het viaduct over de HSL ter hoogte van het toekomstig Islamitisch Cultureel Centrum.

Op 03-04-2013 reageerde de gemeente op de voorstellen.

1. Het doortrekken van de noodweg langs de HSL is wat betreft kosten/baten niet aantrekkelijk.

2. Het weghalen of enkelzijdig maken van de fietsoversteek over de Boterdorpseweg is niet overwogen.

3. Fietsroute door tunnel De Zijde draagt voor een klein deel bij aan de vermindering van de verkeersdruk op de rotonde.

4. De grootste afname van het gebruik van de rotonde door scholieren zal worden bereikt met de aanleg van een fietspad door Wilderszijde. Het is ook de duurste oplossing.

5. Deze route leidt tot een reductie van het aantal oversteekbewegingen, echter vooral  afkomstig van de rotonde Zuiderparklaan.

Hoewel de ongevallenregistratie te wensen over laat is in de periode van mei 2012 tot maart 2013 12 keer een ambulance naar de Boterdorpseweg gestuurd, waarvan 7 keer met de urgentie ‘hoog’. Opmerkelijk is dat er geen ongevallen in de spitstijden werden geregistreerd. 

Er ligt een plan voor een voetgangersoversteek over de Boterdorpseweg naar het gemeentehuis inclusief een brug en voorzieningen om de oversteek te beveiligen van rond 180.000 Euro. Dit om de enkele gemeentehuisbezoeker de omweg via de rotonde Zuiderparklaan te besparen. Dit geld kan heel wat beter worden gestoken in de aanleg van de fietsvoorzieningen voor de 2.500 schoolkinderen die er dagelijks verschillende keren gebruik van maken.

Begin dit jaar kwam de toezegging van de Stadsregio om het fietspad op de Wilderszijde financieel te ondersteunen. Echter omdat het terrein direct voor de scholen niet in eigendom van de gemeente is, zal het fietspad weer op de rotonde aansluiten, waardoor de route niet een directe lijn is. De Fietsersbond heeft aangegeven dit te betreuren en aangedrongen om alsnog met de eigenaar van de grond te gaan praten. Die moet toch wel erg op z’n strepen staan als hij de aanleg van een fietspad over een bestaande bouwweg blokkeert, terwijl z’n terrein waarschijnlijk nog jaren braak ligt. De scholieren hem dankbaar zijn.
En verder stelde de Stadsregio de voorwaarde, dat de scholen aantoonbaar aan verkeerseducatie doen. Dat is inmiddels door de schooldirecteuren bevestigd. 

Toen kwam in maart de tunnelopknapactie van Nuon. Daar heeft de Fietsersbond met de tunnel De Zijde op ingeschreven, omdat scholieren hadden aangegeven niet door de tunnel te fietsen omdat die donker en eng is. Door de vele ondersteunende stemmen zijn we in de prijzen gevallen. Nuon gaat in overleg met de gemeente en de scholen de tunnel opknappen. In een ingezonden stuk in de Heraut vindt de inzender het echter grote lariekoek en een geldverkwistend initiatief, omdat er volgens zijn waarneming geen kind door de tunnel fietst. Hier is natuurlijk sprake van het kip en het ei. Onze mening is: laat de kinderen meewerken aan het opknappen van de tunnel, maak het hun tunnel. 
Verder beaamt de inzender zonder het te weten onze verbetervoorstellen.

Jammer, dat politieke partijen inmiddels allerlei verbetervoorstellen claimen of het goedkoopste krentje uit de pap pikken en denken dat daarmee het probleem is opgelost. Stop nou eens met de partijpolitiek en zet er gezamenlijk de schouders onder, de burger heeft hier meer aan.
Ook is het jammer, dat er naar de fietsende kinderen wordt gewezen. Zij moeten verkeerseducatie krijgen vanwege hun gedrag op de rotondes. Toegegeven ze fietsen wel eens met z’n drieën naast elkaar, maar dat maakt de fietsfile alleen maar korter. Ook hebben ze weleens een mobieltje in hun hand, maar in dat gedrag verschillen ze niet van automobilisten.

Verbetervoorstellen

Categorieën

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.