De omgeving van halte Rodenrijs behoeft een opknapbeurt. Er zijn te weinig fietsparkeerplaatsen en het busplein is een kale winderige open plek.
’s Avonds 25 september hield de gemeente in de Pius X kerk aan de Anjerdreef een inloopavond waar de plannen voor verbetering van de verkeerssituatie bij halte Rodenrijs aan belangstellenden werd uitgelegd. Ondanks het slechte weer was de avond druk bezocht.
Aan de oostkant van het station wordt het busplein opnieuw ingericht: er komt een middeneiland met wachthuisje waaraan de bussen halteren. Verder wordt het aantal fietsparkeerplaatsen sterk uitgebreid. Hiertoe worden het fietspad uitgebogen en de fietsrekken haaks op het fietspad geplaatst. Met beplanting en bomen zal het busplein worden aangekleed.
Aan de westkant komt een bewaakte fietsenstalling. Het totaal aantal fietsparkeerplaatsen aan beide zijden wordt uitgebreid naar ruim 1100. Door een andere indeling komen er enkele autoparkeerplaatsen bij.
De Fietsersbond was bij de ontwerpfase betrokken. Enkele suggesties zijn overgenomen, andere niet. Zo lijkt ons het middeneiland op het busplein niet handig, omdat de bussen elkaar altijd moeten kruisen. Bovendien moeten vaak haastige passagiers de busbaan oversteken, wat tot gevaarlijke situaties kan leiden.
De Fietsersbond zou ook graag zien, dat fietsers fietsend de bewaakte fietsenstalling kunnen bereiken. Zie de rode stippellijn. Een extra stukje fietspad aan de oostzijde voorkomt dat fietsers die het toekomstige Polderpad volgen, de busbaan moeten oversteken. Verder zijn parkeerplaatsen voor scooters en grote (bak)fietsen gewenst. Met camera’s zou het aantal fietsdiefstallen kunnen worden terug gedrongen.