Komt er nu eindelijk verlichting op het Landscheidingsfietspad?

Jarenlang staat het bovenaan de wensenlijst van de Fietsersbond: goede verlichting langs het Landscheidingsfietspad. Nu blijkt er schot in te komen.

Tijdens de vergadering van Commissie Ruimte op dinsdag 4 april j.l. blijken vier fracties uitgesproken voorstanders van goede verlichting langs het Landscheidingsfietspad. Enkele maanden geleden moesten er nog tellingen gehouden worden van het aantal fietsers dat in het donker gebruikt maakt van het fietspad.

Er werd gemeten op vier locaties: nabij de Pennighlaan, Wildersekade, Andriessenstraat en de Anthuriumweg. Volgens metingen zou er ’s avonds en ’s nachts tussen 19:00 en 07:00 uur weinig fietsverkeer zijn, zo’n 125 tot 200 fietsers. Maar ja, in november is het al veel eerder donker en later licht: om 17:00 uur valt de duisternis in en pas rond 08:00 uur begint het weer te gloren. Dat geeft een ander beeld, namelijk tussen 360 en 530 fietsers ploegen door het donker naar hun werk of school en weer terug. Dit aantal overtuigde de fracties meer.

Trouwens het is in het algemeen een druk bereden fietspad: op werkdagen rijden er rond de 1000 en meer fietsers, bij de Anthuriumweg zelfs 1600 (het is een drukke schoolfietsroute). En zelfs in het weekeinde rijden er 500 tot 650 fietsers. En deze meting is gedaan in november, niet de fijnste maand om te fietsen.

De Rodenrijseweg door een fractie gesuggereerd als alternatieve verlichte fietsroute wijst de Fietsersbond af, omdat hier veel auto’s rijden en dan nog eens veel te hard ook.

Wethouder Fortuyn is aan het onderzoeken of de Metropoolregio wil bijdragen in de kosten. Als alles snel gaat dan zou de verlichting in 2018 aangelegd kunnen worden, maar het kan zo maar 2019 worden.